Programowanie, czyli proces tworzenia programu komputerowego przy pomocy kodu źródłowego, polegający na opracowaniu poleceń dla komputera.
Wyróżnia się dwa kody: źródłowy oraz wynikowy. Pierwszy z nich to zapis programu komputerowego, który kierując się językiem programowania określa operacje, jakie powinny zostać wykonane przez komputer. Odnajdziemy go po zapisaniu przez autora w pliku tekstowym. Drugim jest kod wynikowy, czyli ciąg poleceń, który jest wynikiem pracy translatora.
Programować można na różne sposoby w zależności od rodzaju języka oprogramowania, którym posługuje się programista. Najpopularniejszymi językami programowania są: Python, Java, Scratch, Basic lub C++.
W minionym czasie uczniowie klas ósmych, podczas zajęć informatyki prowadzonych przez Pana Marcina Grzyba, próbowali swoich sił w programie Scratch.
Szybko mogli się przekonać, że programowanie to bardzo czasochłonna praca, wymagająca wiele zaangażowania, samodyscypliny oraz ciągłej nauki.
Programistą może zostać każdy, bo programowanie daje człowiekowi wiele korzyści:
- buduje umiejętność rozwiązywania problemów,
- rozwija kreatywność,
- utrwala i pokazuje w praktyce zastosowanie matematyki,
- ćwiczy logiczne myślenie, uczy cierpliwości i wytrwałości,
- pokazuje, że błąd to wyzwanie, a nie porażka.
Podczas nauki programowanie uczniowie tworzyli swoje własne gry.
Poniżej zamieszczamy link do efektów pracy Aleksandra Tobisia- ucznia klasy 8b,
https://scratch.mit.edu/projects/731329644
Na stronie Fb szkoły zamieszczony jest, także krótki film z lekcji.