Szanowni Państwo, Drodzy Uczniowie,
serdecznie zapraszamy uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej oraz osoby dorosłe do udziału w konkursie ,,Wiosenne przebudzenie".
Przedmiotem konkursu „Wiosenne przebudzenie" jest wykonanie kolażu z użyciem utworów/fragmentów utworów (własnych lub innych autorów – na zasadzie prawa cytatu) dowolnych dziedzin sztuki – plastycznych, muzycznych, filmowych, literackich itd.– dotyczący własnej interpretacji szeroko pojętego hasła „WIOSNA".
Na zgłoszenia czekamy do 23 kwietnia 2021 r.
„Dzisiaj rano niespodzianie zapukała do mych drzwi
Wcześniej niż oczekiwałem przyszły te cieplejsze dni
Zdjąłem z niej zmoknięte palto, posadziłem vis-à-vis
Zapachniało, zajaśniało, wiosna – ach to ty (...)".
Marek Grechuta „Wiosna – ach to ty"
21 marca świętujemy nadejście wiosny. Wiosną natura budzi się do życia z zimowego letargu. Jest to czas symboliczny, czas nadziei, oczekiwania na pozytywne zmiany, czas odrodzenia. Jesteśmy pełni energii i nowych pomysłów, otwierają się nowe perspektywy i możliwości. Odczuwamy podniecenie i ekscytację, a zwiastuny wiosny – ciepło, kiełkująca zieleń, coraz dłuższe dni i w związku z tym coraz więcej światła – tylko to potęgują. Mamy ochotę na rewolucje w różnych sferach życia. Potwierdzają to wybuchy rebelii nazywanych „wiosennymi", takie jak Wiosna Ludów 1848–49, praska wiosna 1968 czy Arabska Wiosna 2010–2013. Wiosnę można określić jako stan umysłu: gotowości na zmiany, pozytywnego nastawienia, poczucia wolności i nieskrępowania. Wiosna niejednokrotnie wywołuje w nas w euforię.
Wiosna stanowi też niewątpliwie jedną z największych inspiracji artystów, potrafiącą zawładnąć ich umysłami i emocjami. Przykłady można by mnożyć we wszystkich dziedzinach sztuki. Od najdawniejszych czasów tworzono jej alegoryczne wizerunki, ze słynną „Primaverą" Botticellego na czele. Na polskim podwórku występuje dosłownie lub symbolicznie w malarstwie Chełmońskiego, Malczewskiego, Ruszczyca, Wyczółkowskiego, Axentowicza, Pruszkowskiego itd. W literaturze można ją odnaleźć chociażby w utworach: „Do Justyny. Tęskność na wiosnę" Karpińskiego, „Chłopi" Reymonta, „Przedwiośnie" Żeromskiego, „Herostrates" Lechonia, „Czarna wiosna" Słonimskiego, „Wiosna (Dytyramb)" Tuwima lub „Serce roście" Kochanowskiego. W muzyce wiosna jest obecna m.in. w dziełach: „Cztery pory roku" Antonio Vivaldiego, sonacie skrzypcowej, tzw. „Wiosennej", Ludwiga van Beethovena, „Wiośnie" op. 74 nr 2 Fryderyka Chopina i „Wiosennych wodach" Siergieja Rachmaninowa. Nie można też zapomnieć o balecie – słynnym „Święcie wiosny", skomponowanym przez Igora Strawinskiego, z niezapomnianymi choreografiami Wacława Niżyńskiego czy Piny Bausch.
A czy wiosna obudziła się w Was?
Jeśli tak, to wyraźcie ten stan poprzez udział w konkursie „Wiosenne przebudzenie"! Proponujemy, żebyście wykorzystali technikę kolażu, polegającą na komponowaniu swojego dzieła ze skrawków innych wytworów, prac, dzieł, kompozycji. Chodzi o nadawanie nowych znaczeń i kontekstów fragmentom dzieł stworzonych przez siebie bądź innych autorów, o łączenie różnych środków wyrazu i zabawę różnymi konwencjami artystycznymi.
Potraktujcie temat „wiosny" szeroko! Kolaż również niech zafunkcjonuje w Waszych pracach nie tylko w plastyce (nie zapomnijcie o asamblażu), fotografii, ale też w filmie jako found footage (tu ciekawy przykład: https://youtu.be/EyCfFgco_4Q), w literaturze jako kolaż literacki, a w muzyce jako remix, nowa aranżacja, sampling. Możecie w swoich pracach być wierni jednej dziedzinie lub łączyć odmienne wytwory kultury i tworzyć kompozycje interdyscyplinarne, z przenikającymi się utworami z różnych dziedzin sztuki, reprezentującymi różne gatunki i style, różnorodne konwencje i stylistyki. Miksujcie, zapożyczajcie, cytujcie (nie zapominajcie przy tym o poszanowaniu praw autorskich – każdorazowo wskażcie tytuł, autora i źródło pracy), używajcie w innych kontekstach, inspirujcie się i przerabiajcie, aby najpełniej oddać ducha wiosny. Tak jak Wam w duszy gra.
REGULAMIN konkursu: https://pik.legionowski.pl/m-konkursy/item/678-wiosenne-przebudzenie-konkurs.html
WAŻNE LINKI:
Co to jest KOLAŻ?: ozkultura.pl/wpis/1159/3
Jak legalnie tworzyć i rozpowszechniać kolaże?: https://soinlaw.com/blog/jak-legalnie-tworzyc-i-rozpowszechniac-kolaze/
Prawa autorskie dzieł wykorzystywanych przy tworzeniu kolaży: https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/grafika/2064,prawa-autorskie-dziel-wykorzystywanych-przy-tworzeniu-kolazy
Prawo cytatu: https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/cytat/553
Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083
Prace wykorzystane do stworzenia plakatu konkursu:
Max Kurzweil, "Lady in Yellow Dress" (https://www.wikiart.org/en/max-kurzweil/lady-in-yellow-1899?fbclid=IwAR3Feoy0YxIgPgM9emte1ulfMY7BjIhqcpqEAypSj4xbiTbLZZlE1d1CE64); Wilhelm Sasnal, "Las" (https://www.swiatobrazu.pl/mobile/sasnal_8211_fotograficzny_malarz.html?fbclid=IwAR2kBDWNcaWS5Ay3_gFUynC3VgPNMRXu842LqcaME5ExazMYsdhXL45xhDA); Gustav Klimt, "Nadzieja II" (https://www.wikiart.org/en/gustav-klimt/hope-ii-1908); Paul Sérusier, "Talizman" (https://www.wikiart.org/en/paul-serusier/the-talisman-1888); Jan Stanisławski, "Bodiaki pod słońce" (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Stanis%C5%82awski_-_Bodiaki_pod_s%C5%82o%C5%84ce.jpg); Józef Mehoffer, "Wiosna w mieście" (https://artinfo.pl/dzielo/wiosna-w-miescie); Paul Gauguin, "Matamoe" (https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/landscape-with-peacocks-1892) i "Les montagnes tahitiennes" (https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/tahitian-mountains-1893); Claude Monet, "Wierzba płacząca" (https://www.wikiart.org/en/claude-monet/weeping-willow-1) i "Pole maków koło Argenteuil" (https://www.wikiart.org/en/claude-monet/field-of-poppies-1873); fragmenty witrażu: Olsztyn - willa przy ul. Dąbrowszczaków 3 (http://www.icimss.edu.pl/wystawy/secesja/pl/81/witraze).